top of page

Harjoitukset ja harjoitusmenetelmät eri aikakausina

Anna Mäkelän aika 1923-1956

Harjoituksia pidettiin aluksi kuorolaisten kotona ja myöhemmin Anna Mäkelän kotona maanantaina ja keskiviikkona. Usein kolmas kerta perjantaina tai sunnuntaina, varsinkin konserttien lähestyessä. Lopputarkastus ennen konserttia tehtiin kvarteteissa laulamalla. Jos joku ei onnistunut kvartettilaulamisessa, häntä pyydettiin lipunmyyjäksi.

Anna järjesti äänenmuodostuskoulutusta ja kiinnitti huomiota lausumiseen ja sointupuhtauteen. Jokaisessa äänessä oli nimetty äänenvalvoja, jolle ilmoitettiin poissaolot. Poissaolot ja myöhästymiset kirjattiin ns. mustaan kirjaan. Alusta asti vaadittiin säännöllisyyttä ja täsmällisyyttä harjoituksissa. Uusi jäsen pääsi mukaan, jos oli tosi innostunut ja teki vakavasti työtä eikä ollut aikansa kuluksi kuorossa. Vuoden 1947 toimintakertomuksessa toivottiin vihkivalaan momenttia, jossa laulajatyttöä kehotettiin tekemään lupaus, että ensin harrastukset ja sitten muut maalliset touhut.

Raakel Suominen 1956-1966

Lahden kansanopistolla harjoiteltiin keskiviikkoisin. Konserttien lähestyessä oli lisäharjoituksia, jos Raakel huomasi epävireisyyttä. Suoritettiin Naiskuoroliiton laulajamerkkejä laulutaidon parantamiseksi.

Mailis Kolsi 1966-1986

Mailis oli jo tietämättään lusikoinut aamupuuron mukana naislauluaatteen, sillä hänen äitinsä lauloi naislaulajissa vuodesta 1924 alkaen.  Lempeän ja hienotunteisen Mailiksen aikana harjoitukset pidettiin kansanopistolla tiistaisin. Harjoitukset aloitettiin äänenavauksella. Harjoittelu oli hidasta, koska harjoiteltiin stemmat ääni kerrallaan Mailiksen soittaessa pianolla ko. stemman. Toiset kuorolaiset olivat hiljaa ja mm. neuloivat ja virkkasivat odotellessa harjoitusvuoroaan. Harjoittelu ja esiintymisjärjestys oli riveittäin 1. rivi sopraanot, 2. rivi mezzot, 3. rivi 1. altto ja 4. rivi 2. altto. Ohjelmisto oli perinteistä naiskuoroliiton vihkosista tai kansanlauluja. Vuonna 1981 siirryttiin Harjulan kansanopiston alaisuuteen.  Paikallaolo- merkinnät tehtiin Harjulan kansanopistoa varten ja ilmoitettiin kuukausittain. Mailis piti myös laululeirejä varsinkin ennen konserttia.

Zsuzsánna Kiraly 1987-1990

Harjoitustahti ja -kuri muuttuivat.  Zsuzsánna aloitti harjoitukset äänenavauksilla. Istumajärjestys muuttui sektorimaiseksi

kuorojohtajasta katsottuna vasemmassa laidassa istui 2. altto ja vieressä 1. sopraanot ja sitten mezzot ja oikealla 1. altto.

Zsuzsánna painotti johtajan käsimerkkien seuraamista ja tahti ja tauot piti huomioida. Hän opetti solfausta käsimerkein.

V. 1988 vuosikokouksessa valittiin kuorolaisista stemmaharjoittajat. Harjoitusten välillä voitiin siirtyä eri tiloihin  stemmaharjoituksiin Mieskuorohuoneistolla, koska siellä oli 2 pianoa. 

Zsuzsánnan mies Peter videoi esityksiä ja niitä katsottiin yhdessä. Kuunneltiin sointia, puhtautta ja katsottiin johtajan seuraamista ja laulajien ilmeitä. Videot olivat hyvin paljastavia ja opettavaisia. 

Kun Zsuzánna palasi ensimmäiseltä äitiyslomaltaan, hän tuli Heinolasta harjoituksiin miehensä ja tyttärensä ja lapsen matkasängyn kanssa.  Peter oli kahviossa tytön kanssa ja Zsuzánna harjoitutti kuoroa kuorohuoneessa. Olimme kuin yhtä perhettä!  

Oman stemman laulutaidon parantamiseksi aloitettiin Naiskuoroliiton taitomerkkilaulujen harjoittelu vapaaehtoisesti äänikasettien kanssa omalla ajalla.

Zsolt Herczegh 1990-1998

Zsuzsánna ehdotti Zsoltia äitiyslomasijaisekseen ja Zsusánnan muutettua myöhemmin Lohjalle tuli Zsolt taas johtajaksemme.

Zsolt toi kuoroon mukanaan unkarilaista temperamenttia sekä leppoisaa, mukavaa yhdessäoloa.

Harjoitukset aloitettiin äänenavauksella. Zsolt kertoi harkoissa usein historian tietoja eri asioista. Zsoltilla taisi olla absoluuttinen korva ja hän hioikin puhtautta tahdeittain. Hallitus esitti harjoiteltavat laulut Zsoltille.  Harjoituksen alussa Zsolt saattoi kysyä, mitäs tänään harjoitellaan. Meni hetki, että opittiin Zsoltin käsinäyttöihin, koska olimme tottuneet Zsusánnan täsmällisiin näyttöihin ja Zsoltilla oli maalaileva tyyli. Zsolt käski harjoituksissa mennä mullin mallin eli sekajärjestykseen, jotta oppisimme kuuntelemaan paremmin muita stemmaääniä. Zsolt opetti meille pari unkarinkielistä kansanlaulua, se oli haastavaa, mutta niin vain opittiin laulamaan unkarin kielellä.

Maikki Autio 1998-2015

Zsolt pyysi Maikkia kokeilemaan kuoron johtamista.  Onneksi Maikki tykästyi johtamiseen ja saimme hänestä hyvän ja sitoutuneen johtajan. Kuorojärjestys muutettiin, sektorit pysyivät. Järjestys oli vasemmalta 1. sopraano, mezzo, 1. altto ja oikealla 2. altto.

Harjoitukset aloitettiin lihasten lämmittelyllä jumpalla jonka jälkeen tuli äänenavaus.  Lauluihin merkittiin solmisaatiot ja laulettiin solmisoimalla ja sitten sanoilla. Laulujen vaikeita paikkoja hiottiin tahti tahdilta, harvemmin laulettiin koko laulu läpi.

Maikki alkoi pitää vapaaehtoisille musiikinteorian opetusta sunnuntaisin konservatoriolla.  Hänen mielestään oli tärkeää, että hänen kuoronsa sai teoriaopetusta, koska kuorossamme oli laulajia, joilla ei ollut musiikkiluokkataustaa ja olihan hän musiikinteorian opettaja.

Maikki soitti ja lauloi CD-levyille stemmat, jotta saatiin nopeammin kappaleet esityskuntoon.  Laulajien taitotaso alkoi nousta. Kuoron periaatteeksi tuli esiintyä ilman nuotteja, mikä edellytti entistäkin suurempaa sitoutuneisuutta kuorolaisilta. 

Äänet kokoontuivat ahkerasti harjoittelemaan varsinaisten harjoitusten ulkopuolella. Stemmiksiä pidettiin kuorolaisten kotona. Jokaiselle äänelle nimettiin vuosikokouksessa omasta äänestä stemmaharjoittaja. 

Maikki teki myös sovituksia kuorollemme. Maikki sävelsi meille myös uutta musiikkia ja sovitti kuorolaisten toivekappaleitakin laulettavaksi. Tämä sai aikaan kuorossa uudenlaista innostusta, kun laulettavaksi tuli sopivan haastavia, meidän näköisiämme kappaleita. Saimme ikiomaa ohjelmistoa. 

Harkoissa ei saanut puhua, jos toinen stemma harjoitteli. Joskus Maikki sammutti valot salista kokonaan: laulaminen pilkkopimeässä oli jännittävää. Harjoitusten välissä pidettiin yksi pitempi tauko ja kerran kuukaudessa kahvitteluhetki.

Sabrina Ljungberg 2015-

Maikki houkutteli entisen oppilaansa Sabrinan seuraajaehdokkaaksi. Kuoro ihastui Sabrinaan, kun hän antoi työnäytteen johtamisesta.

Meillä on harjoitusten alussa 30 min lihasten lämmittelyä ja äänenavausta ulkopuolisen laulunopettajan johdolla. Sabrina kiinnittää huomiota laulajien ilmeeseen, on hyvä laulaa ilon kautta ja kevyesti.  Välillä hän pyytää laulamaan laulua eri tunnetiloista, jotta saamme käsityksen soinnista. Sabrinalla on selvät käsimerkit, hän edellyttää, että kuorolaiset seuraavat häntä.

Konserttiin mennessä hän rentouttaa laulajia ja sanoo, että vastuu on hänen, seuraatte vain hänen käsiään ja nautitte laulamisesta. Harjoituksissa mennään välillä sekajärjestykseen tai kvartettiin, jotta saadaan harjoitusta toisten kuunteluun.

Stemmoja äänitetään harjoituksissa älypuhelimilla ja jaetaan whatsapp-linkillä muille kuorolaisille kotiharjoittelua varten.

Vuonna 2020 keväällä, kun koronapandemia alkoi, siirryttiin etäharjoitteluun nettiin Zoomin välityksellä.  Aluksi oli outoa, mutta saatiin kuitenkin laulaa. Syksyllä 2020 epidemian hellitettyä aloitettiin kehittävä pienryhmäharjoittelu (4-10 hlöä). Ryhmät harjoittelivat kotona netissä olevien stemmaäänitteiden kanssa ja tiistaisin kuorohuoneistolla 30 min ryhmänä ja 30 min Sabrinan kanssa sekä ryhmänä omissa kotiharkoissa. Syksyllä pidettiin konsertti toisillemme, kun yleisöä ei saanut olla. Esitykset olivat upeita. Vuoden 2021 keväällä palattiin jälleen nettiin zoom-etäharjoituksiin, koska koronan leviäminen kiihtyi. 

 

THL purki maskisuosituksen huhtikuussa 2022, mutta harkintansa mukaan kuorolaiset käyttivät maskeja harjoituksissa sen jälkeenkin. Syyskauden 2022 alkaessa, pitkään kestäneen poikkeustilan jälkeen, kuoromme palasi vihdoin harjoittelemaan ilman rajoitteita, sopivasti juhlavuoden 2023 kynnyksellä. 

Harjoittelu ulkopuolista osaamista hyödyntäen

Aikojen saatossa on Filianna hyödyntänyt myös muiden mestarien oppeja yhteistyön ja työpajojen merkeissä. Alla muutama esimerkki.

Soila Sariolan työpaja

Laulaja Soila Sariola.jpg

Laulaja Soila Sariola

Harjoituspäivän tunnelmaa Kausalan yläkoululla.jpg

Opimme paljon uutta taitavan, valovoimaisen ja sympaattisen Soila Sariola johdolla. Vs. taiteellinen johtajamme Milla Pohjola piti langat käsissä ja leidit rytmissä. 2022.

A hard day`s afternoon Olga Temosen Rehtorissa pitsoista nautiskellen. Varajohtaja Milla t

Työpajan jälkeen oli aika nauttia Kausalan paikallista herkkua, hapanjuuren tehtyä pizzaa Pizzeria Rehtorissa.

Liisa Matveinen

Musiikin maisteri ja kansanmuusikko Liisa Matveisen ohjauksessa 2014 harjoittelimme mm. ke

Musiikin maisteri ja kansanmuusikko Liisa Matveisen ohjauksessa 2014 harjoittelimme mm. kelketystä Matveisen Emon tuomat-kappaleeseen.

Maija Hapuoja

Jazzvirtuoosi Maija Hapuoja on antanut kuorolle ohjausta  kevyen musiikin fraseeraukseen, äänenmuodostukseen ja  svengaavaan  rytmiin joitakin kertoja kuorohuoneistolla sekä intensiivikurssilla ihanassa ympäristössä Gardajärvellä 2008. Toteutimme myös  yhteisen joulukonsertin Lahdessa 2007.

2007 yhteinen joulukonsertti Maija Hapuojan kanssa(1).jpg

Vuoden 2007 Joulukonsertin mainosjuliste. Kuvassa Maija Hapuoja.

Tarmo Valmela

Valokuvaaja ja tanssinopettaja Tarmo Valmela on ottanut kuorostamme huikean hienoja kuvia esim. 90-vuotisjuhlakonsertista, johon hän ohjasi myös koreografiat. Tarmo on myös koulinut kuorolaisia ryhdin ylläpidossa ja kävelyn taiteessa.

IMG-20221016-WA0000.jpg
Tarmo Valmela

Pikkuapulaiset

ok-Kuorokoirat tukena pehmeän soundin lö

Kuorokoirat tukena pehmeän soundin löytämiseksi.

bottom of page